Nadruk metodą sublimacji, często nazywany również termo-sublimacją to fascynujący proces chemiczny, w którym substancja w stanie stałym bezpośrednio przekształca się w stan gazowy, pomijając fazę ciekłą.
Dokładnie ten proces chemiczny wykorzystywany jest firmach zajmujących się znakowaniem gadżetów z nadrukiem. Najczęściej metodą sublimacji robi się nadruk na kubeczkach ceramicznych, różnych przedmiotach z tkaniny jak: poduszki z nadrukiem, torby materiałowe czy personalizowane koszulki.
Jak wykorzystać sublimację do zrobienia nadruku?
Metoda sublimacji jest bardzo wygodna, bo nie ma potrzeby wykonywania
specjalnych matryc jak w przypadku sitodruku. Nie ma również
minimalnego nakładu - dzięki czemu każdy z projektów można drukować już
od 1 sztuki.
Do wykonania nadruku metodą sublimacyjną potrzebujemy kilka niezbędnych rzeczy:
- Tusz sublimacyjny (jest to specjalny tusz reagujący z materiałem pod wpływem wysokiej temperatury i ciśnienia)
- Papier do sublimacji (specjalny papier sublimacyjny, który jest w stanie pochłonąć znaczną ilość tuszu – nie zwykłe kartki do drukarki)
- Drukarka do sublimacji (atramentowa drukarka z głowicą Piezo – która nie wymaga podgrzania – najczęściej na początku przygody wykorzystuje się drukarki biurowe firmy EPSON)
- Prasę grzewczą (tutaj w zależności na czym chcemy wykonać nadruk – do koszulek, poduszek – potrzebna będzie prasa płaska, do kubeczków – specjalna prasa do kubeczków)
Wydruk należy wykonać (oczywiście tuszem sublimacyjnym) na papierze do sublimacji w odbiciu lustrzanym, projekt możemy przy użyciu wysokiej temperatury (min 180°C) i docisku w prasie termotransferowej przenieść na ceramikę, podłoże poliestrowe lub materiały pokryte specjalnym polimerem.
Podczas sublimacji, atrament sublimacyjny przenika bezpośrednio w powierzchnię materiału, tworząc trwałe połączenie. Dzięki temu druk jest odporny na ścieranie, blaknięcie lub złuszczanie. Tak wykonane znakowanie jest nie wyczuwalne w dotyku. Proces sublimacji najlepiej zachodzi w temperaturze 180 °C.
Zalety druku sublimacyjnego
- Wysoka jakość finalnego nadruku – to co mamy na wydruku przenosi się 1:1 na powierzchnię.
- Nadruk jest płaski – nie wyczuwalny pod palcem.
- Trwałość nadruku – sublimacja zachodzi w temperaturze 180 °C – i poniżej tej temperatury nie ma możliwości naruszenia nadruku – koszulki można bez problemu prać, kubeczki zaś – bez obaw myć w zmywarce.
- Możliwość nadruku w pełnym kolorze (na białych i jasnych tkaninach)
- Można drukować mały nakład – np od 1 sztuki.
Wady i ograniczenia w nadruku Sublimacyjnym
Podczas sublimacji niektóre kolory, takie jak biały lub jasne odcienie, nie będą widoczne na ciemnych materiałach – dlatego najlepiej nadruk nanosić na całkowicie białym przedmiocie. W sublimacji nie istnieje biały tusz – więc nie da się uzyskać przykładowo białego napisu na czarnym materiale.
- Możliwość drukowania tylko na materiałach, które są zgodne z procesem sublimacji. W wielkim skrócie przedmiot musi być pokryty specjalną powłoką polimerową (która przyjmuje sublimację) lub np w przypadku koszulek i innych materiałów musi zawierać poliester.
- Brak możliwości druku na bawełnie
- Dość wysokie koszty wstępne (drukarka, tusz sublimacyjny, specjalny papier)
- Ograniczenie wielkości wydruku od formatu drukarki A4, A3
Czy warto robić nadruki sublimacją ?

Tak i nie – składa się na to kilka podstawowych czynników. Musimy
zadać sobie pytanie czy chcemy to robić hobbystycznie na własne potrzeby
czy w celach zarobkowych.
Jeżeli potrzebujemy wykonać kilka
nadruków w ciągu roku to zdecydowanie nie polecam – lepiej to zlecić
firmie się tym specjalizującej. Jeżeli chcemy to robić w celach
zarobkowych to niestety ale musimy liczyć się z dużymi kosztami
startowymi – drukarka najlepiej A3 (obsługująca CMYK + Light) taką
drukarkę musimy zasilać 8 kolorami tuszy, papier sublimacyjny, który
jest po prostu drogi oraz oczywiście porządną prasę do wygrzewania.
Kupując sprzęt nawet z średnio – niższej półki musimy się przygotować na
wydatek ok 8000 – 10000 zł na start, także nie jest to tania technologia.

Autor: Marcin Stańczuk (Grafik / Technolog w alenadruk.pl)
Z zawodu grafik, od ponad 13 lat obserwuję i praktykuję technologię nadruku metodą sublimacji. Zdobyte doświadczenie i know-how na co dzień przekładam na zadowolenie naszych klientów.